bellakorhonen

Alla inlägg under september 2011

Av Isabell - 24 september 2011 00:15

Alla har vi drömmar. Å då menar jag inte drömmar här i livet, utan de drömmar vi har när vi sover. Varför drömmer vi egentligen? Ja jo, jag vet, det är hjärnans sätt att bearbeta information och intryck som man har tagit in under den vakna tiden.

Jaha, men alla dessa konstiga drömmar då? När man har dessa konstiga drömmar, som man i vaket tillstånd tycker att dom inte har något som helst samband.

Eller när du i en dröm ser något, nåt slags tecken, som du i efterhand får reda på vad det egentligen betydde. Och att det faktiskt hade ett samband med det verkliga livet.


(Ni FÅR sluta läsa här om ni tycker att det är pest och pina och att allt bara är bullshit, för ni ska veta att bloggen till största del är mitt sätt att rensa skallen)


Sanndrömmar. Alla tror inte på sanndrömmar. Typ att man drömmer om saker som man sedan upplever någon/några dag/-ar senare. Varför har man dessa sanndrömmar? Vad kommer dom ifrån?
Att man drömmer om något som redan har hänt det kan man ju förstå, eftersom att drömmarna som sagt är hjärnans sätt att bearbeta det som har hänt. Men hur är det då med det man drömmer om redan innan det ens har hänt?


Sedan har vi ju så klart "vanliga" drömmar, mardrömmar och dagdrömmar.

Drömmar kan vara återkommande, dvs att du drömmer samma sak flera gånger om. Vissa tror att det då är något som man har ouppklarat inom sig, eller att man oroar sig över något.


"Jag ska sova på saken" är väll ett uttryck som alla har hört nån gång?

Det ligger faktiskt nånting i det.

Forskare i Schweiz har hittat orsaken till varför det faktiskt fungerar att sova på saken genom att studera människors hjärnor efter inläring och sömn.


Något som oxå är vanligt är att man tror att man inte har drömt något alls. Men dom säger att man drömmer varje natt, men att det bara är ett fåtal drömmar som vi minns när vi vaknar.


Hämtat från en internetsida om drömmar:

Men det är skillnad på dröm och dröm. Somliga av dem verkar finnas till för att de vill säga oss något, och det märks liksom när det undermedvetna vill få oss att förstå något som vi ännu inte reflekterat tillräckligt mycket över.


Jag har haft en hel del konstiga drömmar den senaste tiden. Exempelvis drömmen som jag hade härom natten.

En person som jag bara hade träffat en gång sådär helt random. Jag hade tagit reda på personens ursprung, men det jag inte visste (eller iaf inte hade lagt på minnet att denna person någonsin hade berättat) var vart personen ifråga bodde.
Ett par nätter senare, så drömde jag om denna person. I drömmen såg jag ett nummer, som skulle föreställa personens telefonnummer. Numret började med siffrorna 0047 (för er som inte vet: Norges landsnummer). Dessa siffror var oxå de enda siffrorna som jag lyckades memorera.

Senare visade det sig att denna person bodde i just Norge.

Värt att nämnas är kanske att personen från början var från Frankrike, och att man ALDRIG kunde avgöra på dialekten att denna bodde i Norge.. (Halvtaskig engelska med Fransk accent. Låter inte spec mkt "Norge" enligt mig :P ).

Var denna dröm bara ett sätt för hjärnan att fräscha upp mitt minne? Kanske.

Det har jag inte riktigt bestämt mig för själv vad jag ska tro ^^


Vad tror ni? Dela gärna med er av era tankar och åsikter, negativa som positiva! :)


Avrundar nog här, annars vet man aldrig hur långt inlägget blir.

Nu har jag iallafall fått skriva av mig lite, å jag får väll tacka er som tog er tid att läsa detta egentligen helt onödiga inlägg :P


Men som sagt, detta är ett sätt för mig att rensa skallen och göra plats för nya tankar och funderingar.


Pyss <3

Av Isabell - 17 september 2011 16:41

Jaha, blev Frimis med Betty igår då :D Va iaf inte lika ovärt som våran sväng till Nora.. ^^ Även om det var ganska lite folk, men kan vara skönt det oxå ibland!

Men det slutade typ med att Betty fick hindra mig från att dra med mig nån jävla fransman hem (vafan nu han skulle med oss å göra? >.<)

Han springer ifatt mig. På lite sådär halvdålig engelska:

Han: Vänta på mig! Jag ska bara hämta mina saker där inne så kommer jag sen.

Jag: Vi måste gå till bussen NU. Annars missar vi den.

Han: Men jag ska också med bussen!

Jag: Jasså? Vilken buss?

Han: Samma som dig..


Till saken hör att jag aldrig hade sagt vilken buss jag skulle med.. ^^

Haha tur att man har en vän som iaf kan vara lite vettigare än mig ibland =p (notera IBLAND..!)


Och så vare nåt jävla peppo som beundrade mig å tyckte att "Du är söt och sexig. Det är bra att du inte röker. För om en så söt och sexig tjej som du stoppar en cigg i munnen så försvinner det där söta och sexiga". Jag vet inte riktigt vad han försökte få ut av det, men aa.. x) Ska man ta det som en komplimang? Eller var han bara ännu ett slisko i mängden? Hur som helst så försökte Betty sticka in en cigg i käften på mig, bara för att provocera.. >.<


Innan vi drog till Frimis, så käkade vi på Kina Muren. Haha trodde fan inte att Betty skulle orka släpa sig upp ur soffan å iväg till Frimis xD Men men, det orkade hon allt! (y)


Självklart så fick man idag ta konsekvenserna av gårdagens tokryck ^^ Ont lite här å där, dåligt med sömn (typ 4 timmar), huvudvärk och lite frossa (men alla andra verkar oxå frysa, så det kanske inte är därför?).

Och plånboken gråter.. Men vafan, kung för en dag, eller vad är det man brukar säga? :P

Ovido - Quiz & Flashcards